miercuri, 27 octombrie 2010

Funcţiile şi rolul
unui
cabinet de psihologie

  Cabinetul psihologic are anumite funcţii care cred că trebuie enumerate pentru a se înţelege mai bine:
  1. Funcţia de investigaţie care constă în aplicarea de probe psihologice, teste psihometrice, chestionare de personalitate şi teste proiective;
  2. Funcţia terapeutică, ce vizează aplicarea de tehnici psihoterapeutice în vederea echilibrării emoţionale şi cognitive a pacienţilor;
  3. Funcţia de cercetare ştiinţifică implicând studiul mecanismelor destructurărilor şi restructurărilor psihice;
  4. Funcţia de învăţământ care vizează pregătirea de noi psihologi clinicieni, informarea personalului medical asupra posibilităţilor şi beneficiilor activităţilor psihologice ca şi promovarea sănătăţii mintale prin măsuri educaţionale.

Examinarea clinico-psihologică se efectuează în etape şi priveşte recoltarea de date şi elaborarea unui protocol experimental care să developeze personalitatea premorbidă şi starea patologică actuală. Acolo unde este cazul, examenul psihologic se poate efectua pe o durată a mai multe zile, surprinzând astfel dinamica afecţiunii pacientului.
Un examen clinico-psihologic bazat pe probe experimentale durează aproximativ 3-4 ore, iar opţiunea pentru o probă sau alta este o prerogativă exclusivă a psihologului.
Scopul unei testări psihologice poate fi un control de preexaminare, un control de examinare sau un control de post examinare.
Examinarea în cabinetele de psihologie poate fi efectuată colectiv sau individuală. Astfel de examinări pot avea un caracter de selecţie, furnizând date asupra nivelului de dezvoltare intelectuală şi asupra gradului de pregătire şcolară. Nivelul de dezvoltare intelectuală mai poate fi investigat şi în cazul în care există dubii asupra capacităţii mintale a unor subiecţi. Examenul de laborator vine şi în sprijinul organizării activităţii educative prin îmbogăţirea informaţiilor profesorilor asupra clasei de elevi.
Examinările de laborator pot avea loc şi la solicitările părinţilor în cazuri de inadaptare şcolară, de regres şcolar, de punere în evidenţă a unor aptitudini speciale, de nehotărâre în privinţa opţiunii profesionale, de manifestare a unor aspiraţii improprii(cauzate de o supraevaluare a posibilităţilor, de o subevaluare a acestora, de necunoaşterea lor, de influenţe externe neconcludente etc.). de asemenea părintele poate recurge la ajutorul laboratorului şi când părerea sa asupra posibilităţilor copilului şi asupra drumului său de urmat în viaţă nu concordă cu cea a copilului său ori cu cea a şcolii. Stabilirea gradului de dezvoltare a copilului privit prin prisma posibilităţilor de cuprindere în clasa I poate fi un alt motiv pentru care părintele(şi uneori şcoala) apelează la laborator. În cazul conştientizării necesităţii unei mai bune autocunoaşteri, unii elevi pot solicita ajutorul specializat pentru a-şi putea da seama mai bine de capacităţile proprii sau pentru a-şi elimina oscilaţia, ezitarea, nehotărârea în opţiunea şcolară ori profesională.
Pentru examinarea colectivă se folosesc de obicei grupuri întregi(sau grupuri mai mici dacă nu avem amenajată o sală mai mare în acest scop). Într-o astfel de examinare în grup se utilizează testele tip creion-hârtie sau cu ajutorul calculatorului dacă avem la dispoziţie programele necesare.
Un laborator presupune desfăşurarea următoarelor tipuri de activităţi:
  • diagnostic psihologic;
  • psihoterapie;
  • consiliere şi consultanţă psihologică;
  • orientare şcolară şi profesională;
  • psihodiagnoza şi intervenţia organizaţională;
  • selecţia profesională şi analiza psihologică a muncii;
  • optimizarea ergonomică a producţiei;
  • activităţi psihologice în cadrul marketingului şi reclamei;
  • expertiza psihologică şi detectarea comportamentului simulant;
  • supervizarea în domeniu;
  • activităţi de prevenire în domenii ce fac obiectul profesiei;
  • activităţi de cercetare;
  • alte activităţi în care sunt implicaţi factorii psihologici şi comportamentul uman.

  1. Pe scurt, viata unui cabinet psihologic se desfasoara dupa anumite reguli si in deplina concordanta cu nevoile si interesele clientilor.

0 comentarii:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP